воскресенье, 28 октября 2012 г.

Чому важливо розвивати уяву у дитини


При народженні мозок дитини складається приблизно з 100 мільярдів клітин. Це вражає, але не менш дивно те, що відбувається з його мозком зараз, коли він підріс. Кожна клітина посилає і приймає електричні імпульси, звані сигналами, які (за допомогою хімічних речовин, наприклад, серотоніну) створюють з'єднання. Повторення звертає ці сполуки в мережі, завдяки яким дитина може думати і вчитися. До трьох років його мозок містить 1000000000000000 діючих з'єднань, що в два рази більше, ніж у дорослої людини!

У цьому віці мозок дитини щільніше, ніж він буде згодом. Це пов'язано з тим, що саме зараз відбувається формування основних процесів, які будуть відбуватися все життя. Неодноразово використовувані зв'язку стають постійними, а ті, які використовуються рідко або не використовуються взагалі, не зберігаються. Тому фахівці приділяють особливу увагу першим трьом рокам життя дитини. Все, що ви з малюком робите - читаєте, співаєте, граєте, стрибаєте, ходите або їсте, - все це впливає на формування його мозку. Знайомлячи дитину з новими звуками, картинками і відчуттями, ви знайомите його з величезним прекрасним світом. Використовуйте свою уяву, щоб стимулювати уяву дитини. Наприклад, скажіть йому: «Дивись, я тигр в джунглях!» Або: «Давай уявимо, що ми вирушаємо в кругосвітню подорож!».

Використовуйте наочні приклади

Діти за своєю природою схильні вигадувати, однак вони не завжди знають, з чого почати.

Читання книг про далекі, загадкових країнах і людях сприяє розвитку фантазії у дитини. Книжкові картинки поповнюють його запас слів і образів. (Адже як можна уявити, що ти черепаха, якщо ніколи її не бачив?). Вибирайте книги з великими та чіткими малюнками. Зараз, коли дитина ще не вміє читати, вам необов'язково запам'ятовувати в точності все зміст казки, тому ви можете вносити свої зміни чи доповнення. У цьому віці для дитини головне - розширювати свої пізнання.

    Показуйте малюку різні картинки, від жуків до птеродактилів, імітуйте звуки, що видаються тваринами і машинами.
    Змінюйте свій голос, коли читаєте від імені різних персонажів.
    Обговорюйте з дитиною, що відбувається або могло б статися з тим чи іншим героєм.
    Постарайтеся обмежити перегляди відео і телевізора, так як це перешкоджає розвитку власної уяви дитини.


Слухати придумані вами історії корисно для дитини. Завдяки цим історіям дитина вчиться створювати власні сюжети і персонажів. Роблячи малюка головним героєм оповідань, ви зміцнюєте його почуття власної значущості.
Незабаром дитина сама почне розповідати вам свої історії, хоча спочатку, ймовірно, він буде повторювати те, що почув від вас. Переживати через це не варто, так як це частина процесу навчання. З часом він вразить вас своєю винахідливістю.

Запасіться реквізитом

У грі може стати в нагоді абсолютно все: з рушника вийде відмінний тюрбан, пластмасові намистини перетворяться на дорогоцінні камені, килимок для ванни стане килимом-літаком, а численні м'які іграшки послужать тропічним лісом, лікарнею для тварин або фермою.
Як правило, прості речі виявляються найбільш підходящим реквізитом для гри.

Оскільки основні дії розгортаються в голові дитини, зовсім не обов'язково запасатися костюмами героїв казок або мультиків. Наприклад, костюм Бетмена для дитини залишиться просто костюмом. А ось за допомогою капелюхи і рушники можна створити багато різних образів.Якщо ви будете показувати дитині різні місця, події та людей, надалі він зможе використовувати їх у своїй уяві.

Можна взяти спеціальну коробку або кошик, щоб складати туди приладдя для гри. Дитині буде особливо цікаво, якщо кожен день там буде з'являтися небудь нове. Найпопулярніші в ваших іграх предмети можна мати в двох примірниках - щоб можна було запросити друзів взяти участь у грі.
Заохочуйте дитячі ігри з вигаданими персонажами
Дитина черпає нові знання, зображуючи події як справжньої, повсякденному, так і вигаданої реальності. Коли дитина придумує сценарій гри і героїв («Я - тато, а ти - моя дитина, і ти захворів»), у нього формуються навички спілкування та розвивається мова.

 Розігруючи різні ситуації, дитина навчиться виражати емоції, адже персонажі бувають веселими, сумними або переляканими. Зображуючи супергероя, кінь або чарівника, дитина не тільки відчує себе сильним і могутнім, але і зрозуміє, що може бути ким завгодно. Крім того, в таких іграх дитина розвиває самодисципліну: адже він сам або за допомогою друзів придумує певні правила і дотримується їх (зазвичай дитячі правила в іграх настільки хитромудрі, що викликають подив у дорослих). Малюк також краще розуміє причинно-наслідкові зв'язки, коли уявляє, як жаба або собака поведеться в тій або іншій ситуації.
Можливо, саме головне полягає в тому, що, створюючи вигадані ситуації та програючи їх до логічного кінця, дитина вчиться творчо мислити і вирішувати різні проблеми.

Згідно з проведеними дослідженнями, у дітей з багатою уявою в міру дорослішання не тільки продовжує розвиватися фантазія, з них виростають люди, які вміють ефективно вирішувати різні проблеми. Тестування таких дітей в старшому віці показує, що у «вигадника» завжди знайдуться ідеї, як впоратися з непередбаченими обставинами і як вийти зі складної ситуації (наприклад, що робити, якщо дитина забула вдома підручник, який потрібен йому в цей день у школі).

Не сваріть дитину за творчий безлад
Розвиток уяви - завдання не з простих. Щоб пограти в «Теремок», потрібно спорудити в кімнаті будиночок. Якщо хочеться побути відьмою або чаклуном, доведеться озброїтися мітлою або обмотатися з ніг до голови якою тканиною.

Корисно постійно оновлювати запаси інвентарю для ігор: обріжте у сорочки довгі рукави - вийде халат, картонки або дошки послужать столом, а великі листи пакувального паперу, прикріплені, наприклад, до стін, можна розфарбувати замість самих стін.

Не затьмарюйте ні дитині, ні собі веселощі постійними заборонами (не можна битися «мечем», не можна кидати сніжки в голову і обличчя, не можна їсти приготовані в ігровій формі химерні страви). Психологи сходяться на думці, що якщо у дитини є уявні друзі, не варто турбуватися, принаймні до тих пір, поки малюк не почне перекладати на них провину за свої провини.
По можливості не переривайте політ фантазії дитини. Якщо обідній стіл тимчасово служить крижаним домом, не поспішайте просити дитину завершити гру, адже це відмінний привід влаштувати пікнік на підлозі у вітальні.

Заохочуйте оригінальність дитини

Якщо дитина просить дозволити йому піти втретє поспіль у дитячий садок в обмундируванні космонавта або одягти чарівні крила, ви можете опинитися в скрутному становищі. Дорослі звикли до певних норм поведінки і знають, що тапочки з заячими вушками і старий спортивний костюм гарні для будинку, але не для походу в магазин. І нам буває складно зрозуміти, чому такі речі не очевидні для дитини. Однак перед тим, як щось заборонити малюкові («Зніми зараз же свої чарівні крила!»), Подумайте про те, що йому ще не відомо про правила поведінки в суспільстві. Не хвилюйтеся, все це не означає, що дитина живе у світі фантазій, просто він ще не закінчив грати.

Будучи дорослими, ми турбуємося про те, як би встигнути зробити максимальну кількість справ в мінімальні терміни. Нас турбує думка оточуючих, оскільки нам знайоме почуття збентеження. Все це необхідно, тому що допомагає нам досягти успіху в спілкуванні і на роботі.Однак не завжди варто застосовувати ці принципи в тому, що пов'язане з творчою стороною життя. Ви можете і не усвідомлювати до кінця, що багатьом речам надаєте дуже велике значення. У дітей все по-іншому, вони не хвилюються, що не встигнуть зробити вчасно всі справи або що виглядають безглуздо в очах оточуючих. Які вони щасливі!

Слухайте і цінуєте

Пригоди Аліси народилися в уяві Льюїса Керролла, однак якщо б він не записав свої думки, ми б так і не дізналися про існування країни чудес і Задзеркалля. Важлива частина розвитку уяви - уміння ділитися своїми ідеями.

Кращий спосіб допомогти дитині зробити наступний крок - це навчити його слухати. Звичайно, вербальні навички у нього ще не надто розвинуті, але це справа часу і практики. Спробуйте зробити ось що - небудь, наприклад, під час поїздки на машині почніть розповідати історію: «Жив-був на світі пес. У нього була господиня - маленька дівчинка. Вони любили разом гуляти в парку. Одного разу ... »Потім запропонуйте дитині продовжити розповідь. Якщо він не зможе придумати цілу сюжетну лінію, він все одно буде допомагати вам - запропонуйте йому придумати імена для собаки і дівчатка.

Коли дитина малює, попросіть його розповісти про своє малюнку. Замість того, щоб сказати «Який гарний будинок ти намалював!» Скажіть: «Які гарні кольори ти використав у своєму малюнку!».

Дозвольте дитині зображати того, кого він хоче, а Події гри розгортаються у відповідності з його бажаннями. Так він навчиться застосовувати на практиці все те нове, що він дізнається кожен день. Можливо, це буде відбуватися шумно і сумбурно, але чому б не дати дитині втілити свою задумку - адже це може виявитися справжнім театральним або літературним шедевром. Якщо ви будете уважно слухати дитину, вам вдасться стежити за ходом його думок і, хто знає, може бути, так ви пожвавите своє власну уяву і тоді об'єднайте свої сили на шляху до творчим успіхам.

 

1 комментарий:

  1. Для мене дуже важливий розвиток мого сина, тому я почала передплачувати дитячий журнал Пізнайко. В ньому багато цікавих ігор та завдань на розвиток логіки у дитини. Раджу!

    ОтветитьУдалить